maandag 7 december 2009

Yon’s Kringloopvondsten – deel 1


Deze wekker vond ik voor anderhalve euro bij de Mamamini, en is om twee redenen bijzonder. De wijzerplaat heeft maar vier cijfers, en doordat die zo groot staan afgedrukt is het soms lastig te zien of het nu vier of vijf uur is. Maar goed, deze wekker lijkt nog uit de Hippie-tijd te stammen, toen was het niet zo belangrijk hoe laat het was. Altijd tijd voor liefde.

De tijd lezen op deze wekker is sowieso erg lastig, want het mechaniek loopt te snel. Van 12 tot 12 lukt met deze wekker in plusminus 10,27 uur. Na een dag is het al onmogelijk om de juiste tijd af te lezen, en in het begin werd ik weleens midden in de nacht wakker doordat de wekker afging. Bij het koffie zetten kreeg ik dan in de gaten dat het nog lang geen zeven uur was.

Daarom heb ik een omrekentabel gemaakt, met aan de ene kant de tijd op de wekker, en aan de andere kant de werkelijke tijd. De tabel kan je twee kanten op lezen, dus je weet precies hoe laat het is en weet ook exact hoe laat je de wekker moet zetten om op tijd wakker te worden. Een minpunt: de tabel werkt alleen als ik de wekker op dinsdagnacht om 0.00 uur precies gelijk zet met de atoomklok. En dat laatste vergeet ik nog weleens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten